Monet yritykset ovat ottaneet vastuullisuuden strategiaansa, ja siitä on johdettu jopa kilpailuetu. Yrityksetkin ovat alkaneet ekoilla.

Olen seuraillut mielenkiinnolla viime vuodet erilaisten toimialojen ja yritysten vastuullisuusasteita ja -tekoja. Huomio on kiinnittynyt yritysvastuun elementeistä eniten ympäristövastuuseen ja -tekoihin, sillä tietoa yritysten vastuullisuudesta on helppo nykyään löytää. Yritysten vastuullisuudesta julkaistaan vuosittain virallisia raportteja, ja yritysten nettisivuilta löytää aiheesta tarkempia tietoja. Myös esimerkiksi yksittäiset vaikuttajat, tubettajat ja bloggaajat kertovat kokemuksiaan eettisesti ja ekologisesti toimivien yritysten tuotteista ja käyttökokemuksista. 

Ympäristönäkökulman huomioiminen ja vastuullisuusasiat eivät useimmille yrityksille ole pakolla suoritettava asia, vaan se todella ohjaa yrityksen strategista suuntaa, palvelu- ja tuotekehitystä sekä muita kehityshankkeita. Ja tähän on hyvä panostaa, sillä toimimalla näin yritykset vastaavat kuluttajien vastuullisuustoiveisiin sekä näyttäytyvät muutenkin ns. reiluina pelureina.  

Kuva: Pixabay
Kuva: Pixabay

On jännä huomata, miten yritykset käsittelevät vastuullisuutta ja miten erilaisia ratkaisuja vastuullisuus aiheena tuottaa nyt ja jatkossa. Jotkut ovat ottanneet alueen vahvasti yrityksensä toiminta- ja ajatteluperiaatteeksi sekä strategiaan, jolloin määritetyt tavoitteet ohjaavat pidemmän aikavälin kehitystä ja valintoja. Ping Helsingissä 17.9.19 aiheena oli, miten viestiä, vaikuttaa ja valistaa somessa siitä, miten kuka tahansa meistä voi valinnoillaan vaikuttaa ympäristöön ja toimia sen hyväksi. Tapahtumassa mm. Vattenfallin ja Finnairin edustajat kertoivat, millä tavalla vastuullisuus ohjaa heidän toimintaansa. Vastuullisuudesta ja sen merkityksestä oli mielenkiintoista kuulla yrityksiltä, joiden toiminta herättää ympäristökysymysten näkökulmasta aika ajoin kiivastakin keskustelua, mutta joiden palvelut ovat meille tärkeitä. 

Vattenfallissa vastuullisuus on osa liiketoimintaa ja peilaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Yrityksen tahtotilana ja lupauksena on mahdollistaa fossiilivapaa elämä yhden sukupolven aikana (Vattenfall). Lentäminen taas aiheuttaa n. 2-3 % ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäätöistä. Matkalle lähdetään nykyään herkemmin kuin aiemmin, ja joka päivä lennolle lähteekin jopa kaksi kertaa Suomen väkiluvun verran ihmisiä. Lentoyhtiöissä vastuullisuusnäkökulma huomioidaan koneita uusimalla, modernisoimalla sekä painoa tarkkailemalla, jonka myötä polttoaineen kulutus vähenee.  Jopa edessä olevasta penkkitaskusta löytyvien ohjeiden ja asiakaslehden paperin paino on suurennuslasin alla. Mikäli koneen painosta on varaa vähentää, se tehdään. Asiakkaiden on myös mahdollista neutraloida päästöjä lahjoittamalla päästövähennyshankkeisiin tai ostamalla biopolttoainetta, jolla on 60-80 % pienemmät päästöt kuin polttoaineella, jota yleensä koneissa käytetään. 

Esityksestä tarttui mukaan myös nämä:

  • Jos jokainen Finnairin matkustaja pakkaisi kilon vähemmän tavaraa mukaansa, voisivat he säästää ison määrän lentopetroolia vuodessa. Tämä määrä riittäisi 20 lentoon Helsingin ja Tokion välillä.
  • Lisäksi käytössä on varsinkin Suomessa laskeuduttaessa jatkuvan liun laskeutumistaktiikka, joka säästää polttoainetta ja melua. Matkustaja huomaa tämän niin, että lentokone alkaa laskeutua, vaikka matka-aikaa on vielä runsaasti jäljellä.
Matkatavarat
Kahden viikon matkatavarat kolmelle hengelle.

5 vinkkiä vastuullisuuden huomioimiseen lentäessä

  1. Suosi lentoyhtiöitä, jotka pitävät huolta koneistaan modernisoimalla niitä
  2. Valitse mieluummin suora lento kuin välilaskullinen
  3. Mitä kevyemmin pakkaat, sen parempi
  4. Hyvitä päästöt tai osta erikseen biopolttoainetta
  5. Yhdistä lentäminen muihin liikennemuotoihin, kuten junaan

 

Osa yrityksistä on ratkaissut vastuullisuuteen liittyviä asioita kevyemmin, ja painaneet esimerkiksi tuotteensa pakettiin ”ajattelemme ympäristöä”. Vaikka yrityksen koko toimintaperiaatetta ja ekologisuusastetta ei olisi läpivalaistu, on  hyvä, että monet yritykset ovat havainneet tämän mahdollisuudeksi. Taidan olla jo sen verran skenessä, että bongailen yritysten vastuullisuustekoja ja -ratkaisuja ihan kiinnostuksesta ja huvikseni. Ja välillä kyllä erilaiset ratkaisut vähän huvituttavat. Ei tästä ole kauan, kun Finlayson, Ikea ja muutama muu kävivät vastuullisuusmittelöintiä sanomalehtien etusivuilla. 

Oletko kiinnittänyt huomiota yrityksien ekoiluihin? Suositko jotain tiettyä yritystä heidän tekemien ekologisten valintojen vuoksi?

Tanja

ikea-finlayson